Fotografiske arkeminder vækker sanserne – Carolina Echeverri

Like Purity, Like Gravity – 2021

Fotografen Carolina Echeverri tager os med til en uskyldig tid og påminder os naturens grundbetydning, så det mærkes i tanken og kroppen

Fotografen Carolina Echeverri inviterer indenfor på udstillingen Like Purity, Like Gravity i NW Gallery i Nansensgade i København. Udstillingen er på programmet hos Copenhagen Photo Festival, der løber af stablen med forskellige events og mere end 30 udstillinger fordelt på gallerier, museer og kunstinstitutioner i København og Sydsverige frem til udgangen af juni. Alene dette guldkorn tegner godt for festivalen.

På udstillingen møder vi fjorten fotografiske arbejder, alle i let grynet sort/hvid gengivelse, som kigger vi tilbage i familiens fotoalbum. Det er analoge fotos, præsenteret i parvise sammenstillinger, og motiverne fremkalder sansninger, som de fleste kan genkende i erindringsglimt.

– Hvem har ikke ligget med bare ben i græsset, eller siddet på en solvarm trappe?

– Hvem har ikke mærket grene rive i sin bare hud, og mærket hestens manke mellem fingrene på en sommerdag?

Motivernes beskæringer er tætte og generaliserende, så alle er inkluderet.
Indtil vi stiller skarpt på dilemmaerne. Og så er der lydsporet. Og Gyngen i rummet.

Carolina Echeverri har boet og arbejdet i København i ti år.

Like Purity, Like Gravity II

Hun fandt til Danmark via Amsterdam efter studier og PR-job for musikbranchen. Men hendes barndomsland var faderens kaffefarm udenfor Bogotá i Colombia.
Her var bjergene hendes pejlemærker, og arbejdet i kaffeplantagen en fast del af weekenderne.

Nu er hun selv mor, erhvervsaktiv og bymenneske, en del af tiden.

Ud over fotografiet har kunstneren en karriere indenfor businessmanagement og marketing, kort sagt et travlt liv med fingeren på pulsen, som er fyldt af kontraster i forhold til hendes opvækst og kulturelle bagage, og det har inspireret til forskellige fotoprojekter, som binder Colombia og Danmark sammen.

Instinkt eller indoktrinering

Like Purity, Like Gravity II

– Du kan tage pigen ud af bjergene, men du kan ikke tage bjergene ud af pigen, smiler kunstneren, da vi begynder rundgangen, hvor vi taler om hendes katolske barndom med klare retningslinjer, om symbolske blå og pink farver i den kirkelige kunst, og om takt og tone for piger og drenge.

Der opstår ny resonans med børnene som synlige aktører i forestillingen, når man bliver mor, hvor kulturelle elementer og vores interaktion med naturen sættes i spil.

I to år har kunstneren arbejdet med værkserien Like Purity, Like Gravity, der blev sat i gang af nogle samtalesituationer med hendes unge søn, der åbenbarede nogle kulturelle grundtemaer, hvor instinktive kategoriseringer røg op på lystavlen til dyb overraskelse for Carolina Echeverri.

På en tur i sommerhuset blev sønnens tøj vådt, og moderen gav ham en kjole at tage på.

Like Purity, Like Gravity VI

Men det reagerede sønnen øjeblikkeligt på, og spurgte en ekstra gang, for det var jo pigetøj.

Carolina Echeverri neutraliserede tøjkrisen, og fortalte, at drenge i mange år havde haft kjoler på, det kan man forvisse sig om på stribevis af gamle fotografier og malerier.
– Og så undrede hun sig over, hvor sønnens reaktion kom fra.
– Var det instinkt eller kulturel indoktrinering, der allerede var nået ind i barnets reaktionsmønster?

Hun kom til at tænke på den manglende frihed, der i årevis har knyttet sig til kvinders påklædning. Først op mod midten af det 20. århundrede blev det acceptabelt at se kvinder i slacks, lange bukser og jeans. En kvindelig lærer kunne eksempelvis ikke have lange bukser på i et klasselokale, det kunne være fyringsgrund i 1940’erne og 50’erne.

Like Purity, Like Gravity II

Naturen i og under os
Drengen godtog svaret, og kastede sig ud i sin leg på naturgrunden.
Og Carolina Echeverri har indfanget momenter med sit kamera, hvor drengens barbenede leg får en tand ekstra på plænen og i gyngen, men ser du kjolen eller drengens fødder først?

Sønnen får det vildeste udsyn ud over havets horisont og ned ad skrænterne på Sjællands Odde, og moderen deler den sanselige begejstring og kontakten med naturen.

Den nulstiller os, dæmper stress og jag, giver os uforglemmelige fornemmelser for egen krop og for elementerne omkring os. Naturen kan tage imod dig, uanset køn og kulturelle forventninger.

Like Purity, Like Gravity I

– Husker vi det, når vi træder ind under civilisationens rammer, og skal træffe hardcore produktive valg?

– Med og uden små børn at tage ansvar for, men altid med naturen at tage et medansvar for?

– Husker vi det? Hvor er du, hvor er jeg?
Først når naturen for alvor svarer igen med klimaforandringer og globale udfordringer lytter vi.

Det er dilemmaerne vi får med. Frihedens og legens gynge svæver over sandet, og sprænger tyngdekraften. Det er der kommet en smuk udstilling ud af i NW Gallerys intime ramme.

Like Purity, Like Gravity V

Carolina Echeverri har tidligere deltaget i gruppeudstillinger på bl.a. Kunsthal Charlottenborg og Hans Alf Gallery.
Udstillingen på NW Gallery er hendes første soloudstilling.

I 2019 blev hun fremhævet i GUP Magazine Fresh Eyes, som en af de bedste nye fotografer i Europa, og i 2021 pegede Latin America Photography Foundation og Enfoque Visual Magazine på hende, som en af 30 anbefalede nye latinamerikanske fotografer.

NW Gallery Cph
Nansensgade 10 – København K
Frem til 26. juni

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – juni 2021

Like Purity, Like Gravity VII

Carolina Echeverri – installations view

 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar