Kan træerne redde verden? – Egeværk på COP26

Mens verdens ledere, pilgrimme og klimaaktivister har bevæget sig mod COP26 Klimatopmødet i Glasgow, har Mette Bentzen og Lasse Kristensen, Egeværk, installeret et tankevækkende værk i topmødets Nordiske Pavillon

Alles øjne hviler på Glasgow. I disse dage samles verdens ledere, klimaaktivister, delegerede og pressefolk til COP26 i Glasgow. BBC estimerer at mellem 20.000 og 30.000 delegerede vil deltage i dagene mellem den 31. oktober og den 12. november.

– Joe Biden lægger vejen forbi, Greta Thunberg ankom søndag under enorm bevågenhed. Aktivister, pressefolk og klimapilgrimme fylder gaderne, og 100-140 verdensledere kommer til at sætte deres fingeraftryk på FN’s 26. klimakonference, fortæller Mette Bentzen derovre fra.

Det nordiske samlingspunkt
Nordisk Ministerråd og de nordiske delegationer har Den Nordiske Pavillon som deres samlingspunkt og base på det store topmøde. Og denne pavillon er udsmykket med en subtil installation, Suspended Forest, et signaturværk lavet af Mette Bentzen og Lasse Kristensen, Egeværk. Mette og Lasse er selv i Glasgow for at varetage installeringen af værket, der nu hænger smukt midt i området.

Suspended Forest kan beskrives som en klynge hængende, transparente ’træer’, der er lavet af trævlet træ. Rundt om den hængende klynge træer står en rund bænk, tegnet af Monica Ritterband, og inviterer til et øjebliks ro og kontemplation over de enorme spørgsmål, der er på agendaen i den skotske by.

Egeværk – ORBIT fra COP24

Værkets bidrag til pavillonen er værdsat:
”Det løfter pavillonen helt utroligt”, lyder det med en stor tak til Egeværk fra Michael Funch, der er projektleder på pavillonen. Det er anden gang, Egeværk udsmykker Nordisk Ministerråds pavillon på et klimatopmøde. Sidste gang prydede en hængende træsfære pavillonen i Katowice, Polen.

De magiske træer
Suspended Forest er lavet specielt til COP26 på Egeværk Studio i Helsingør. Her har Mette Bentzen og Lasse Kristensen nedbrudt egetræ for at trævle det, og limet det sammen igen til trælignende genstande. Resultatet er smukt og melankolsk, og udtrykker både ængstelse og håb:

”Når verden er af lave, hænger træerne ned fra himlen, og selv det robuste egetræ er skrøbeligt og transparent,” forklarer Lasse Kristensen. ”Vrangen er vendt ud, vi har kigget ind i troldspejlet, og alligevel genkender vi træerne og finder en ro og tryghed i formen.”

Mette Bentzen og Lasse Kristensen har oplevet et Glasgow, der er præget af en meget intens, men også virkelig god, stemning.
-”Alle virker bemærkelsesværdigt åbne og samarbejdsvillige her i Glasgow”, beretter Mette Bentzen. ”Vi er faktisk meget bevægede over at være en del af topmødet, og oplevelserne her stemmer så fint overens med, hvad vi har ønsket at fortælle med Suspended Forest.

Suspended Forest – detail

– Værket fortæller om et skrøbeligt økosystem ud fra en stor bekymring for fremtiden, men vores ødelagte træer ligner stadig træer, og de tilsyneladende skrøbelige konstruktioner er faktisk forbavsende robuste og medgørlige.

– Vores kærlighed til træerne er at finde i Suspended Forest, og verdens træer har en enestående rolle i forhold til at nedbringe CO2-udslippet.
– Træer er magiske, og det er Glasgow også lige nu. Vi tager hjem fra Skotland med en stor tak til Nordisk Ministerråd for samarbejdet og til FN for sikkerhedsgodkendelse. Ingen steder i verden er der så mange gode viljer som i Glasgow lige nu, fastslår Mette Bentzen.

Egeværk på COP26

Herhjemme møder vi snedkerkunstnerne dels på Egeværk Studio, Industrivej 12 i Helsingør og dels i den nyligt åbnede Egeværk Display Shop, Stengade 11B, i centrum af Helsingør. Begge steder kan Egeværks værker opleves, og i Studio kan tilblivelsen af værkerne følges i det store værksted. Her uddanner de også lærlinge, ligesom de begge er udlærte fra PP Møbler i Allerød.

Egeværk – Shapes of Ice

I nogle år har klimaet været en del af de formgivende udfordringer, de to snedkerkunstnere har stillet sig selv, idet de siden 2019 har arbejdet med den smeltende is som inspirationskilde i værkserien Shapes of Ice

De to snedkerkunstnere er præmieret blandt andet med Snedkerprisen 2019, Design Awards 2020 (Best Arts & Craft) og Hæderslegat fra Peter, Ingrid og Ralph Hernoe’s Almennyttige Fond. Egeværk er repræsenteret af Sarah Myerscough Gallery i London, Montan i København, og når de viser de elegante Glasskibe, skabt i samarbejde med Backhaus Brown sker det hos Vessel Gallery i London og Vetri Gallery, Seattle.
Læs mere på egevaerk.dk.

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Fotos fra Glasgow – Egeværk
Publiceret: Kunstavisen.dk – og komkunst.dk 

Egeværk – Shapes of Ice no. I

 

 

Egeværk Studioview – Suspended Forest, 2021

 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar