Kunstnerisk krydsbestøvning efter De Otte Morgener

Ilden sætter Ild til sig selv i RUM 21

Kunsthal Vejle viser ny parafrase over digt af Inger Christensen

Digte af Inger Christensen får mennesker til at gnistre, til at sanse og koge erfaringer ind til nye erkendelser. Modernistiske, og til tider vanskelige at begribe er Inger Christensens tekster, hvor sproget er forfatterens pensel til sanserig tolkning.

Prisværdigt er det, at Vejles verdensberømte bysbarn får eksponering i hjembyen i en ny kunstnerisk parafrase, hvor litteraturen og billedkunsten krydsbestøver hinanden.

Efter De Otte Morgener er titlen på årets Inger Christensen parafrase hos Kunsthal Vejle, skabt af billedkunstneren Simon Grimm til den Blå Automat på Banegårdspladsen og til RUM 21 på Borgvold i Vejle.

Hvad du gav mig – Del og helhed
I Den Blå Automat giver Simon Grimm os digtet strofe for strofe, lodret fordelt bag otte ud af de tyve luger. I andre otte fortolkes digtet som en Kærlighedens Skabelsesberetning i fotografiske motiver. En kvindes hånd holder, som urpodiet, små symbolske figurer i lommestørrelse frem for vore øjne.

Her er et hjerte, men ikke et smagløst rødt plastikhjerte. Simon Grimm har fisket en lille hjerteformet strandsten op, som de fleste af os genkender fra et poetisk møde med naturens kræfter ved havet og måske bærer med os for en stund.

Hvad du gav mig…i Den Blå Automat

Her er et skib, som symboliserer den rejse, det er, at gå ombord i livet sammen med et andet menneske. Her en ring, en Amorfigur og her er en håndfuld bittesmå bogstaver, som vi kan forsøge at få mening ud af, derfra, hvor vi står.
Værkerne er helt selvstændige udtryk, og skal ikke ses som illustrationer af digtet.

En strofe forstørret
Til Rum 21 på Borgvold har kunstneren ladet sig inspirere af sætningen Ilden sætter Ild til sig selv, som kan læses i tredje vers af De Otte Morgener, der stammer fra Inger Christensens digteriske gennembrud, DET fra 1969.

Her har Simon Grimm forstørret ilden op i et scenografisk udformet maleri, man kan gå ind i, betragte og blive delagtiggjort i – i bogstaveligste forstand. Tre bemalede sætstykker udgør forgrund, mellemgrund og baggrund, sat i en stramt udvalgt farvepalet, hvor kunstneren først har indlæst en kodning for ild i sine farvevalg, og derpå gjort sine egne. Sætstykkerne er perforerede, og udformningen refererer til kunstnerens praksis med hulbilleder og papirklip.

To af Fem – mere på vej
De fangede blikket hos kunstnerisk leder af Kunsthal Vejle, Sanne Juhler Hansen, der har været en aktiv dialogpartner undervejs.
– Vi satte nogle dogmer op, og det har jeg det fint med, siger Simon Grimm.
Jo flere ting, man ikke må, jo enklere blev det.

Simon Grimm – Efter De Otte Morgener

Næste år byder Kunsthal Vejle på en ny parafrase over digte af Inger Christensen, som 6. maj i år får sin egen Forfattersti i Vejle.

Kunsthal Vejle
Banegårdspladsen – Rum 21
Frem til 26. maj

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen 4 / 2022 

Inger Christensen – DET

 

 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar