Befriende vægtløs totalcollage – Louise Cambell på Munkeruphus

Louise Cambell – Havblik

Louise Cambell forvandler Støj på Linjen med naturgentagelsens meditative balanceakt

På en højhellig Skærtorsdag åbnede udstillingsleder Line Kjær og designkunstner Louise Cambell udstillingen Støj på Linjen i Kunsthal Munkeruphus, multikunstneren Gunnar Aagaard Andersens tidligere residens ved den nordsjællandske kyst.

I en tumultarisk tidsperiode i såvel den ydre som indre verden havde Cambell søgt stedet som refugium og fordybelsesrum, og fået frit spil til at eksperimentere sig udenom det krævende industrielle design af køkkentøj, stole og lamper, der ellers er hendes arbejdsfelt – når hun ikke lige medvirker som designdommer i tv-programmet Danmarks Næste Klassiker.

Havet i Huset
Indenfor går det i fisk, mange fisk – rigtig mange fisk, takket være en solid opbakning fra assistenter og frivillige, som sammen med Louise Cambell har skabt en forunderlig totalcollage, fortrinsvis i papir, der bølger og svæver og får hele huset til at sitre bag de grå trævægge.

Allerede i trappegangen ophæves tyngdekraften af beviklede snører og strittende bøjer, så man bliver i tvivl om, hvor man befinder sig?

Louise Cambell – Støj på Linjen

– Sandsynligvis under overfladen mellem havdyrs arme. Og, hvirvlet ind i elementer, følger man strømmen opad.
Her kan man gå i Baljen, en gyngende stol i stuen, og beundre et fabelagtigt smukt, bølgende Hav, skabt i et netværk af utallige cirkler i indfarvet papir, som, svævende i fiskesnører, fylder hele synsfeltet, når blikket vendes ud mod Kattegat.

Med en stor trang til fordybelse og erfaringens erkendelse af den meditative værdi af hænders arbejde knytter Louise Cambell her an til fiskerkonernes net og det velgørende i det repetitive arbejde.

Cirklens meditation
På gangen ses Cambells skulpturelle Veryround Chair, som består af et emaljeret metalnet af cirkler. Og cirkelmotivet fortsætter på væggene i det bageste rum, hvor en stime af røde papirfisk svømmer rundt over en serie af Cambells finérskamler på gulvet.

I Mindestuen står en ophobning af arvegods, som fra et skibbrud. På væggen Himmelflugt, en vertikal version af det skummende hav, som har ført mangen en slægtning ud og hjem. Louise Cambell mistede sin far undervejs i forberedelserne, så der kan godt være en hilsen til fædre i de tømte skuffemøbler.

Vægtløs på Munkeruphus

Af frodig jord
I Cafeen fanges blikket af en lodret have i form af en kulørt papirinstallation, og af organiske lamper med skærme af blomstrende tapeter. Smukke og nutidigt gjort i deres digitale bearbejdning af naturen.
Udenfor i haven kan gynger og stylter benyttes til at genfinde balancen.
– Var der støj på linjen ved ankomsten, så går man opløftet fra udstillingen ved mødet med syslerne, der blev til mellem alvor og helende leg i huset ved vandkanten.

Munkeruphus Dronningmølle
Munkerup Strandvej 78
Frem til 6. august

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen 4 / 2023 – april 2023

Illustrationer:
Louise Cambell – Et hav af papir. Foto: Inge Schjødt
Louise Cambell – Støj på Linjen, store og små fisk i trappegangen. Foto: Inge Schjødt
Louise Cambell – Balancegang mellem elementer. Foto: Inge Schjødt af Awang Behartawan
Louise Cambell – Cafeens havetapet og tapetlamper. Foto: David Stjernholm 
Louise Cambell – Veryround Chair, Munkeruphus. Foto: Inge Schjødt 

Louise Cambell – tapet og Very Round Chair

Cafeen dekoreret i papirkunst

 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar