HEART2HEART

Keyharts eller Heart2Heart Oilbars på papir 108x80 cm En kunstnerisk oplevelse til S-togspassagererne

Igennem nogen tid var reklamepladserne i S-togene ikke blevet solgt af mediebureauet i tilfredsstillende omfang – friserne over vinduerne stod ofte tomme, og gav et nedslidt look. Det måtte der rådes bod på. Ideen til S-togsfriserne med Heart2Heart opstod

I 1993 var maleren Tonie Plougmann og en af hendes elever, Jan Christensen begge på studieophold i New York. De kom hjem med oilbars – nye materialer – og masser af inspiration fra street art og tendenser i den store by. De fortalte mig om den gennemgående brug af enkle, fælles symboler: solen, månen, ure, bogstaverne i ’CU2Night’ og en vision af grøn energi og kollektive tankegange. I DSB S-tog diskuterede vi samtidig, hvordan vi kunne skabe et nyt miljøfokus, og kommunikere, at S-togene er sund fornuft, grøn fornuft.

Ideen opstod hos mig, at dette kunne en serie kunstfriser måske bidrage til, og samtidig give kunderne en positiv, kunstnerisk
oplevelse i S-toget.

Tonie Plougmann og Jan Christensen dannede Heart2Heart og malede en række forslag, hvorefter daværende marketingchef Ditte Stockholm Kolbæk og salg- og marketingdirektør Birthe Roll Brandt bestilte seks friser. Friserne blev en gave til S-togspassagererne i anledning af S-togenes 60 års jubilæum i 1994. Billedernes budskaber handler om byliv, tid, mødet på perronen, mødet i natten, grøn inspiration, og naturens skønhed, som også er en del af oplevelsen på en S-togsrejse.

De reproducerede friser kørte i S-togene i flere perioder. Motiverne blev i udsnit gengivet på flere af årets kommunikationsprodukter – fra brochurer til GoCards og RenRejse-poser. Originalerne udsmykkede DSB S-togs administration på hhv. Kalvebod Brygge, Charlottenlund Station og Flintholm Station efter en præsentationsudstilling og et stort miljøevent på DSB Skolen den 3. januar 1994.

– Politiken og Information omtalte friserne og PM Hornung anmeldte initiativet d. 4. januar 1994.

Tak til: Tonie Plougmann, Jan Christensen, salgs- og marketingdirektør Birte Roll Brandt, designkoordinator Mogens Hansen
og kollegerne i DSB S-tog, bureauet Ted Bates, samt Scanprint, som bistod med realiseringen af ideen.