I begyndelsen var stregen

B.O.N. Tidernes Morgen, gouache, 2018

Vinterudstillingen 2019 i Bredgade Kunsthandel er en smuk buket med værker af ti dygtige individualister. Hver med sin streg

Bente Olesen Nyström begynder med begyndelsen, slår horisonten an i Tidernes Morgen, og giver sine gouachepensler fri i fantasifulde dimensioner.

Vi møder de talende Filosoffer ved floden. Vi svæver over Tre Vande, som også er himle, ser Nattens Sol stå op, og besøger kunstnerens Hus med udsigter i teleskopiske lag. Minutiøst malet, virtuost og med myriader af detaljer får vi B.O.N.s originale fabler, der har rødder i surrealismen og naturvidenskabens forunderlige palet.

Awang Behartawan forskyder rum og dimensioner ved at male på selve glasset over kompositionerne, så her opstår en kalejdoskopisk effekt i tilværelsens gentagelser.

Hussein Tai – Misperception, 2018

Hussein Tai lader abstrakte figurer opstå og gå i dialog, komplementeret af grafiske former. Vejens slyngninger er på sofistisk vis vigtigere end målet. Fra streetkunstneren Bill Bach får vi Straight Crazy Love.

Lyriske kompositioner
Annette Wier digter monokrome landskaber med streger og strukturer, og giver os poetiske titler til at stemme sindet. De små ting kommer fra hjertet.
Annelise Kalbaks blomsterkompositioner Poem I + II sitrer af kulblyant og kulør i deres egen lysende melodi.

Neel Jans tager os ud i tågede landskaber, hvor noget kommer til syne Nearby I+II+III. En vinterdag antager himlen alle hendes sarte kulører, i klange som hos Hammershøi. 

Sarah Rathje – Hjemfalden

Ring til en ven
Sarah Rathje har med sit kamera besøgt Assistens Kirkegård og mellem hegn og træer støder hun på tabte sager og den prosaiske besked Hjemfalden, som sætter tidens gang i forhold til øjeblikket. 

Eva Toft, der sammen med Sarah Rathje fandt vej til Bredgade Kunsthandel på udstillingen Tell a Friend, viser tre glødende, skulpturelle kartoncollager.

Collagen er ligeledes udgangspunktet for Jonna Pedersen i værkserien [Fone], hvor hun overfører sine collageskitser til lærred.

Figurer fra gamle tegneserier indgår sammen med forskellige mønstre, ord, tal, frimærker og telefonnumre, samt gamle dreje- og trykknaptelefoner og telefonrør. Telefonerne er kulturelle ikoner fra en tidsånd, hun inviterer os til at erindre. 

Jonna Pedersen – isii, akryl på lærred, 2018

– I vores nuværende verden, fyldt med et overvældende udbud af digitale kommunikative remedier, som skal lette og hurtiggøre vores dialog, oplever jeg, at mennesker kan have svært ved at føre telefonsamtaler.
– Jeg er optaget af, om vi når ind til hinanden, når vi kommunikerer, fortæller Jonna Pedersen, der, ligesom HM Dronningen giver os grund til at tænke over, hvordan vi agerer overfor hinanden i det her nye år.

Bredgade Kunsthandel
Bredgade 67, 1260 København K
Frem til 9. februar

Af Inge Schjødt // Inge@komkunst.dk
Publiceret på Kunstavisen.dk 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar