Seks Spektrum-kunstnere udforsker begrebet tæthed på udstillingen Density hos Hillerød Kunstforening
De kalder sig Refine, de seks kunstnere, som er gået sammen om at præsentere op imod 150 fortrinsvis nonfigurative arbejder på udstillingen Density hos Hillerød Kunstforening. Udstillingen finder sted i det attraktive Kunsthus Annaborg, beliggende kun et stenkast fra Frederiksborg Slot i Hillerød, hvor der er god plads til at eksperimentere.
De seks kunstnere, som alle udspringer af Kunstskolen Spektrum, er Astrid Espenhain med tekstil, foto og video, Bjørn Colstrup med maleri, Gitte Mørk med maleri, Henriette Dan Bonde med foto og video, Christine Lyhne med 3D-collage i papir og lys, og Janne Mikkelsen med tekstil.
De to sidstnævnte har varetaget udstillingens kuratoropgave i tæt samarbejde med deltagerne. Og de har valgt at sætte de forskellige kunstneriske udtryk op imod hinanden, så der opstår en symfoni af varierede klangbilleder. To og to, enkeltvis og alle repræsenteret i samme rum ses værkerne kombineret, så kunstnerne hver og én får både samspil foræret og plads som solist. Gennemtænkt og gennemført er det, og det fungerer hele vejen rundt.
Overraskende tæthed
Side om side ses Colstrup og Lyhne placeret i et af udstillingens første rum på en måde, der vækker gæstens opmærksomhed. For de hænger tæt og skiftevis, værkerne af de to. Det får former og farver til at arbejde sammen trods materialernes forskellighed, og sætter sansningen i gear hos den besøgende.
Bjørn Colstrup maler nogle enkle, farvekoordinerede kompositioner, der indfanger tidens strømninger i nøje udvalgte valeurer. Her er en ophøjet ro og en munter uro i kunstnerens lærreder, som klinger fint sammen med eksempelvis Christine Lyhnes monokrome papirværker i 3D, skabt af bl.a. origamipapir, og andetsteds med Astrid Espenhains tekstile mobiler.
Muntre og livfulde er Astrid Espenhains organiske, tekstile værker i Colour Garden, som spændes ud i et helt rum, eller bebor hjørner og kroge rundt i huset. Der er stærke kulører med vægt på gult og orange, og objekter udført i spændstige materialer som skum, tyl og kunststoffer.
Her er knald på, og man får virkelig lyst til at røre, at puste eller puffe blidt til de frithængende væsner, som derpå tager en runddans i rummet og skaber en strøm af sanseindtryk, man som beskuer kan bevæge sig rundt i, gå tæt på og se på afstand.
Man kan også gense enkelte detaljer i video og foto – medier, der hver for sig uddyber det, skulpturerne byder på.
Bevægende antydning // afstand
Gitte Mørk viser maleriserien Twisted Matter, hvor hun zoomer helt ind på organiske bevægelser og flader af farve, og serien Hidden Matter, hvor der zoomes ud og antydes en verden bagved eller udenom, som forskyder sig og rækker videre.
Henriette Dan Bonde præsenterer bearbejdede fotos, hvor især de, som er monteret på børstet aluminium vækker et nærvær af helt særlig karat. Her drages beskueren helt tæt på og nærmest ind i billedet.
Motiverne er tyste som stilleben, ofte fundet i byens gader og facader, i lysglimt på blanke overflader, eller formummet bag matte ruder under titler som Exploring Solitude og Behind Consealments. Henriette Dan Bonde udfordrer fotografiets betingelser med sine uortodokse, til tider uskarpe præsentationer, og det er smukt gjort.
Leg med lag og rum
Janne Mikkelsen søger i sine tekstile værker et sanseligt udtryk med mange lag. De skabes med fokus på transparens, tekstur og farve. Et værk bygges op af præparerede tekstiler med forgrund, baggrund og mellemgrunde, som var det et klassisk maleri. Der syes og broderes udelukkende i hånden.
Titlen på udstillingen – Density – henviser både til de individuelle værkers eksplorative udtryk, og til samarbejdet kunstnerne imellem.
Uomtvisteligt er det, at udstillingen forfiner sansning og tilstedeværelse, og gør det på en yderst elegant og poetisk måde. – Her er i høj grad tale om kunst, der skal ses i virkeligheden.
Density på Annaborg er absolut et besøg værd.
Der er åbent torsdag til søndag kl. 12-16, frem til 27. marts.
Annaborg – Hillerød Kunstforening
Frederiksværksgade 2A, Hillerød
Frem til 27. marts
Tekst og fotos: Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – marts 2022