Gådefuldt som en ægte prinsesse – Mary

Jesús Herrera Martinéz – Still Life with Postcards

Den Nationalhistoriske Portrætsamling er blevet en smuk perle rigere med det nye Mary portræt  

”Du er som sådan en rose …” nynner jeg med kursen sat mod Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, hvor en udstilling af Jesús Herrera Martínez’ forstudier til det nye portræt af Danmarks Kronprinsesse Mary åbner. Sangen dannede en rørende smuk afslutning på DR1s møde med Kronprinsesse Mary i anledning af 50 års fødselsdagen, og den stemningsfulde tone, den fine, rolige klang oplever jeg igen ved synet af portrættet i dagbladene.

På museet i Hillerød møder jeg kunstneren bag, den herboende, spanskfødte Jesús Herrera Martínez, født 1976, som i 2017 vandt konkurrencen Portræt NU!, støttet af Carlsbergfondet. Siden fik han en særudstilling på museet med malerier og objekter, skabt på Fabrikken på Amager og præsenteret med en teknik, som de klassiske mestre fra Venedig. Netop der på Accademia di Belle Arti i Venedig er kunstneren uddannet efter sin bachelor fra Universitetet i Valencia, og viser et kvalitetsniveau og udtryk, som forståeligt vækker interesse hos Den Nationalhistoriske Portrætsamling.

Skitser – Kronprinsesse Mary

Et mood-board til Kronprinsessen
Forarbejdet til portrættet begynder i februar 2021, fortæller kunstneren, som er glad for at vise de mange delbeslutninger og skitser frem. Der skal gå ti måneder med research og mange valg, før processen når i mål.

Jesús Herrera Martínez har samlet en række eksempler fra dansk kunst, hvor det særligt er Anna Anchers motiver, der har gjort indtryk. Anchers stille stuer med sypigerne, hvor blomsternes skygger danser på en blå væg, giver flersidet inspiration, både stemnings-, farve- og kompositionsmæssigt.
Sammen med postkort af andre kvindeportrætter, herunder et af Dronning Margrethe, malet af Preben Hornung, som Kronprinsessen selv sætter stor pris på, komponerer kunstneren et oplæg til samtalen med rekvirenterne og modellen.

– Men, jeg er jo maler, smiler Jesús Herrera Martínez, og forklarer dermed, hvorfor det ikke blot er et foto af inspirationsvæggen, han har med til sin præsentation. Det er et maleri af de udvalgte postkort.

Forarbejdet med modellen
Sammen med Kronprinsessen går han på jagt efter det rigtige rum i kronprinsparrets palæ. Derpå den rigtige stol, de rigtige rekvisitter, den rigtige frisure, den rigtige påklædning, de rigtige smykker og den rigtige positur.

Rummet bliver Kronprinsessens arbejdsværelse med en oval udsmykning af Erik A. Frandsen. Stolen finder han på internettet blandt danske klassikere fra 1956, og låner sig frem. Eucalyptus planten stammer fra Australien, og dens fine løv får lov at kaste sarte skygger ind over den blå bagvæg, som i virkeligheden er grå.

HKH Kronprinsesse Mary – af Jesús Herrera Martinéz
Mål: 120 x 120 cm.

Og så er der Kronprinsessens udtryk. Der skal mange prøver til, som man nu kan se på skitseudstillingen, før kunstneren og kronprinsessen når frem til det, der rammer intentionen.
– Kronprinsessens håndstilling er meget typisk for hende, og jeg oplever, at den afspejler hendes omsorgsfulde engagement, både som familiemenneske og i relation til de mange organisationsopgaver, fortæller Jesús Herrera Martínez.

Fra september til jul
I efteråret fordyber kunstneren sig på det kvadratiske lærred. Et atypisk og moderne valg for et portræt. Lag efter lag vokser billedet frem.
Rummeligt, lyst, poetisk.

Kronprinsesse Mary toner frem i hvid silke.
Kjolen er enkel, med en klassisk bådudskæring og kun få smykker.
Placeret, som en mytisk Havfrue, med et på én gang menneskeligt Anchersk og smukt, aristokratisk udtryk, der minder om den unge Dronning Ingrid. Hvilende i sin alder og sin rolle.

Tak og Tillykke.
Det er meget vellykket, det nye portræt af Kronprinsesse Mary.

 

Portrætskitse af Jesús Herrera Martinéz

Det Nationalhistoriske Museum
Frederiksborg Slot – Hillerød
Frem til 31. august – herefter i Portrætsamlingen

 

Tekst af Inge Schjødt, komkunst.dk
Foto: Det Nationalhistoriske Museum
og Inge Schjødt – klik og se bedre version

Publiceret: Kunstavisen 2 / februar 2022

 

 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar