Det billedlige udtryk – Grete Balle

Grete Balle – Grønne Væsner

Grete Balle viser nye malerier med mere hos Galleri Valdal i Valby

Det er en ærværdig nestor på den danske kunstscene, som præsenteres på udstillingen Malerier m.m. hos Tolstrup og Pryds i Galleri Valdal i Valby. Og en særdeles levende én af slagsen.

Grete Balle, der runder 98 år, mens udstillingen pågår, bliver stadig optaget af de materialer og muligheder for at skabe, som hun ser omkring sig, og hun bliver ved med at overraske med sine valg.

På udstillingen præsenteres – ud over nye malerier og collager – et gensyn med kunstnerens anerkendte tekstilkunst samt en serie stærke, keramiske relieffer.

Den frie kunst
Det åbne sind synes at være kunstnerens stærkeste kendetegn.

Helt fra starten i slutningen af 1940’erne lod Grete Balle konformitet og kategorier bag sig, og rettede sit fokus mod det billedlige udtryk, som hun efter en figurativ periode formåede at danne på egen hånd, dels i maleri, dels i tekstil og dels indenfor keramisk dekoration. Ofte i blandformer, som sprænger rammerne.

I følgeskab med CoBrA-inspirerede kolleger, som ægtefællen Mogens Balle (1921-1988) samt abstrakt-eksperimenterende modernister, som Gunnar Aagaard Andersen, Arthur Køpcke m.fl., har Grete Balle selvstændigt udfoldet en lyrisk form- og farvesans, typisk med naturens store palet som inspirationskilde.

Grete Balle – Hirsholmenes fugle

Temaer slåes an, så betragteren fra kunstnerens hånd animeres til at zoome helt ind i stenens fascinerende materie og helt ud i en svimlende fugleflugt over Hirsholmene.
– Grete Balle nød godt af et arbejdsophold der i BKFs Kunstnerboliger, og på udstillingen kan man opleve et triptykon – Hirsholmenes Fugle.

For en sjælden gangs skyld optræder enkelte motiver med et tydeligere landskabspræg – for sådan har materialerne villet det! Lærrederne kan for Grete Balle sagtens være slidt sejldug med tydelige syninger, og forgrundens grønne enge kan bestå af tætkrøllet papemballage. På afstand viser bjergsøens klare horisont sig beroligende enkel midt i det fabulerende.

Malerier med mere
Til udstillingen har Tolstrup og Pryds lånt den markante vævning Gennem Rødt Land fra 1987. Den bæres af en smuk mørk gren fuldt integreret i værket, der i øvrigt består af alle former for tekstile og ikke-tekstile materialer – fra nylon til silke, fra plastik til uld og stumper af slået tovværk. Alt kan bruges.

Grete Balle – Evighedens Blå

I fire keramiske relieffer kaster kunstneren sig ud i endnu et eksperiment. En maler kender sædvanligvis farven i penslens strøg, men i den keramiske dekoration træder farvernes karakter først helt frem efter brændingen. Kunstneren Grete Balle står sikkert i sin sans for materiale, form og udtryk.

Galleri Valdal
Bykildevej 8, kld th – Valby
Frem til 11. maj 

….

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen 4 / 2024

Grete Balle – Himlen, Jorden og Fjorden

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar