Det kontrapunktiske portræt – Lars Physant

Det Kontrapunktiske Portræt – HKH Prinsesse Benedikte malet af Lars Physant

Med lyset som førsteviolin skaber Lars Physant nyt officielt portræt af H.K.H. Prinsesse Benedikte

Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot har fået et nyt royalt portræt med kunstneren Lars Physants maleri af H.K.H Prinsesse Benedikte. Det bærer titlen Det kontrapunktiske portræt, og er resultatet af en sjælden fin samklang mellem malerens indsats og portrættets model.

Physant er født i Danmark i 1957, og har siden 1994 været bosiddende i Barcelona. Kunstneren har oplært sig selv med inspiration fra de store danske, Købke, Eckersberg og Thorvaldsen, samt den franske pointillist Georges Seurat, amerikanske Andrew Wyeth, m.fl., og har udviklet et særligt formsprog.

Billederne er delt i felter, hvorpå farven dels er lagt i utallige laserede lag, og dels i et mylder af komplementære prikker. Billedfladens flerkantede geometri er lærreder på en uindrammet reliefstruktur. Physants koncept, kontrapunktisk realisme udfordrer betragteren til simultan perception.

Kongefamilien har flere gange bedt Lars Physant om at løse portrætopgaver. Det er tredje gang han portrætterer Prinsesse Benedikte, og det har bestemt fremmet processen. Gennem evaluering af de første to og i konstruktiv dialog de har fundet frem til en række præmisser for det nyes komposition og iscenesættelse.

Lars Physant – H.K.H Prinsesse Benedikte 2014

Den kongelige slægt og ansvaret
Prinsesse Benedikte har valgt den formidable røde kjolefrakke i guldindvirket silkebrokade, kantet med pels, som hun bærer. Den fortæller uden et væld af ordner om rollen som stedfortrædende rigsforstander og de mange officielle pligter, prinsessen varetager.

Prinsessen foreslog selv, at hele fem generationer af hendes slægt kunne repræsenteres i motivet. Til højre ses en barnebuste af mormoderen Kronprinsesse Margaretha, et foto af moderen Dronning Ingrid, et foto af de tre søstre Dronning Margrethe, Prinsesse Benedikte og Dronning Anne-Marie, et foto af Prins Richard samt et foto af deres datter og to børnebørn.

Lyset fra Hammershøi
Physant udpegede til baggrunden et maleri af Vilhelm Hammershøi fra prinsessens samling. Ved de første af syv ’sidninger’ havde de et tilsvarende tyst vinterlys, og kunstigt lys fra højre. Efterhånden voksede lysindfaldet, og kom til at spille førsteviolin sammen med Hammershøis lys i kompositionen.
Prinsessens udtryk viser hendes evne til nærvær, koncentration og empati. Det er fremkaldt gennem talrige skitser, og personskildringen understreges af interiøret og hændernes ro.

Lars Physant – Den Guddommelige Familie, 2002

Maleriet er lykkedes, når malerens intention og modellens position klinger smukt og sandt, som her. Det blev afsløret 20. maj, og fejret i virtuelt regi.

Det kan opleves i sommer på museets særudstilling sammen med et udvalg af Lars Physants værker.

Det Nationalhistoriske Museum
Frederiksborg Slot – Hillerød
Frem til 16. august

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen 5 / 2021 – Forsiden

Lars Physant – Det kontrapunktiske portræt, 2021
Lars Physant – HKH Prinsesse Benedikte, 2014-2016
Lars Physant – Den Guddommelige Familie, Altertavle, 2002

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar