Udstillingen Seeing The Unseen har jeg glædet mig til at se, efter jeg oplevede færøske Hansina Iversens malerier på Nordatlantens Brygge i København. Nu præsenteres hun sammen med Anne-Marie Wegener, Carsten Crone Caroc, Christina Augustesen, Flemming Hoff, Kristine Djuurhus, Lotte Maja Bjerre, Signe Heinesen og Trine Bork på årets Vinterudstilling hos Lyngby Kunstforening på Sophienholm.
Tilblivelsesprocessen stiller sig i fokus, vi inviteres omgående i kunstnernes sted, hvor storladne udtryk kombineres med stille nærvær i elegante vekselvirkninger af lys og stof.
Alle værker er nonfigurative, abstrakter af de enkelte kunstneres brydninger med materiale, flade, form og farve.
Seeing the Unseen
Hansina Iversen har fyldt førstesalen med intuitiv maleglæde.
Portraits of the Loved One er titlen, der gælder alle billederne, for det er maleriet, der er The Loved One hos Hansina Iversen. Hun byder op til tåspidsdans med tørre pensler, og kraftfulde spring i tætte, mættede flader. Smukt og modigt gjort.
Christina Augustesen har i tre meditativt lysende Colour Spaces ladet sig inspirere af horisonten omkring Sophienholm, af søen, skoven og himlens skiftende nuancer. Akrylplader med semitransparente, farvede filtre indrammer lys, som skifter blødt og gradualt i både tempo og farveintensitet.
Kristine Djurhuus lægger vægt på fordybelsen i en krævende, repetetiv arbejdsgang på skulpturelle baner i papir og geometrisk ridsede skiferplader. Lotte Maja Bjerre lader lyset spille over organiske former i stramt, plastomvundet pap i indbydende, elegante kompositioner. Trine Bork opstryger linjer i sine blankskinnende tekstilværker, Captains Log.
Carsten Crone Caroc har fordybet sig i vekslende kultursymboler, kombineret med forekomster i naturen og en spirituel tilgang. Anne-Marie Wegener maler farver frem og tilbage i enkle, horisontale striber. Det synes som en arkæologisk proces, lag for lag hen mod det færdige billede. Signe Heinesen bygger rolige, transparente malerier op i enkle farveskalaer, malet på kalkgrund. Flemming Hoff udfolder en fascination af struktur i store, diakrome og monokrome arbejder, hvor overflader trækkes ud med tandspartel.
Det giver en vellykket vekselvirkning, at samme kunstneres værker præsenteres i flere rum. Hoff og Heinesen har sammen kurateret udstillingen, og Lillian Munk Rösing har bidraget til det fine katalog.
Lyngby Kunstforenings Vinterudstilling er et velgørende og vitalt modspil til den figurative kunstscene.
Sophienholm
Nybrovej 401 – 2800 Lyngby
Frem til 7. januar 2018
Af Inge Schjødt
inge@komkunst.dk
Artiklen er publiceret i Kunstavisen 10 / 2017