De Udvalgte om køn, naturånd og rollemodeller – Louise Hindsgavl

De Udvalgte i glas og stentøj

Et stærkt talent for komposition og materialeforståelse gennemsyrer Louise Hindsgavls indlevende  fortolkninger af seks sydsjællandske herregårdsfortællinger.

På Holmegaard Værk er to store drømme gået i opfyldelse med udstillingen De Udvalgte: Dels at kunne præsentere en udstilling i samarbejde med Louise Hindsgavl, en af landets fremmeste kunstnere udi håndformede porcelæns- og stentøjsfigurer. Og dels at kunne formidle den omfattende kulturarv, der findes på egnens herregårde, og dermed få åbnet nogle af disses skatkister for et større publikum.

For Louise Hindsgavl selv blev det en mulighed for i højere grad at prøve kræfter med materialer som glas og stentøj, foruden det elegante, hvide porcelæn, som hun mestrer til perfektion. I udfordringen var der også dèt stof til nutidig refleksion, hvormed hun forlener sit figurative arbejde.

Det nydelige porcelæn, det substantielt porøse stentøj og det transparente glas kan nemlig i Hindsgavls hænder meget mere end det nysselige. Kunstneren vækker betragteren af Tornerosesøvnen med værker, der kradser under den glatte overflade fra sine besøg på Nysø, Petersgaard, Gavnø, Gisselfeld, Broksø og Holmegaard, og udfolder fortællingerne i overdådige formater på udstillingen på Holmegaard Værk.

Et rygte i porcelæn

Et bånd og Et rygte
Godset Nysø opførte et atelier til Danmarks berømte søn, billedhuggeren Bertel Thorvaldsen, da denne flyttede hjem fra Rom til København i 1838. Med sig i bagagen var der nogle komplicerede familiebånd, som Louise Hindsgavl har taget frem til fortolkning i skulpturen med hunden og barneansigtet, formet i glaseret stentøj og inspireret af en skitse fra Thorvaldsens hånd. Barnet, under pres, gør sig vældig umage for at blive set.

På Petersgaard blev den driftige arving Ida Marie Suhr aldrig gift, og den mulige forklaring på dette kunne nok holde en hel hønsegård beskæftiget. I vore dage ville den stærke kvinde forhåbentlig få den respekt, der tilkom hende, uanset krop og køn, men i datiden levnedes kun et begrænset råderum. Louise Hindsgavl har med inspiration i en loftdekoration skabt sine skulpturelle replikker, hvor konflikterne ikke går stille af.

Udsendinge og En Forestilling
På Gavnø, syd for Næstved, ligger det elegante rokokoslot med parken fuld af blomster. Indenfor trivedes dannelse, udsyn og velstand særligt med herremanden, lensgreve Otto Thott (1703-1785), som udover rollen som finansmand også var en flittig bog- og kunstsamler.

Rokokoinspirationer

I et skønt skrivebord, dekoreret med fornem intarsia af elfenben, fandt Louise Hindsgavl en resonans mellem rokokoens finurlige formsprog og fantasivæsner og hendes eget udtryk, som hun har omsat i porcelænsinstallationen Udsendinge, der danser i lyset mellem loft og gulv.

Ja! Porcelænet svæver yndefuldt, og udfordrer tyngdekraft og statik og den enkeltes forestillingskraft.

Fra Gisselfeld får vi installationen En Forestilling. Den består af tre monumentalt ornamenterede vaser i overstørrelse, som hver især fortæller om Nye Drømme, Chaos på vej og Gamle Nyheder inkorporeret i ideen om en vase, iscenesat med en sværm af porcelænssplinter omkring sig.

Her var det en antik kinesisk vase, ombygget til kandelaber, der fangede Louise Hindsgavls interesse ud af Gavnøs betydelige samling af porcelænsgenstande. Om sammensatheden i konstruktionen fortælles, at den fremmedartede vase lettere kunne inkorporeres i salonen ved at få et praktisk formål, hvorfor den omformedes til kandelaber med gyldent geswung, og selve vasen trådte noget tilbage i rummet.

Et portræt og En Essens
En markant bygherre på Broksø Gods var også en kvinde, købmandsdatteren Margrete Post, som formåede at sætte sig spor og eftermæle ved dygtighed og beslutsomhed og et smukt hovedhus i to stokværk, opført i 1916.

En forestilling om en vase

En af Broksøs senere ejere, som havde tjent i Østasiatisk Kompagni, tilførte en bestand af Påfugle, der siden har haft deres gang omkring godset. I eftertiden er desuden tilføjet nye avlsbygninger i et noget bastant format, som rokker lidt ved den romantiske atmosfære omkring det samlede anlæg.

Det var et karakterfuldt portræt af Margrete Post over kaminen, som fik Louise Hindsgavl til at standse op, og gå i gang med at modellere figuren op i menneskestørrelse, så vi i dag kan se hende i øjnene med påfugle i håret og betonkuber i skørtet, og måske fundere en stund over nuets æstetiske prioriteringer.

Sidst når vi frem til værket En Essens, som fortæller om stemningen på det gamle Holmegaard Gods. Her trivedes bukkejagten i stor stil, og det var jagtkniven Hirschfänger, der fik sluppet Hindsgavls kreativitet løs i visionen om endnu en installation til udstillingen. Denne gang i glas – naturligvis, udført i samarbejde med Værkets glasmagere.

I Parforcejagten indgår et ritual, hvor den trætløbne kronhjort endeligt slagtes med et nådestød, som oftest udført af den fornemmeste gæst i selskabet. Engang var det Kongen, der kunne nedlægge skovens konge.

I dag er denne jagtform forbudt, og overalt stilles der spørgsmål ved menneskets rolle i forhold til naturen. Det samme spørgsmål kan betragteren passende tage med sig efter en tur under det transparente glas, hvor fældede hjortehoveder svæver højt mellem abstrakt-æteriske former.

Hvad er civilisation?

Hvad er civilisation
Louise Hindsgavl rækker stafetten videre fra kulturens højborge med udstillingen De Udvalgte.

Udover hovedværkerne vises flere arbejder i porcelæn og i stentøj, blandt andet maskerne med titlen: An Encounter with Modern Management, som fint kan relateres til den stress, som alt for mange løber ind i.

Her ses også stykker af serierne Misplacement, Becoming Undone og Face the Music and Dance, udlånt af Hans Alf Gallery i København.

Louise Hindsgavl vil gerne lægge op til samtaler om de lidt uklædelige ting med sit værk, siger hun selv. Som besøgende får vi i indblik i, hvordan værdier tidligere forvaltedes, og anspores til at sanse, røres og alt hvad kunsten ellers endnu vil os.

Et besøg på udstillingen kan varmt anbefales.

Holmegaard Værk
Glasværksvej 55, Holmegaard
Frem til 22. oktober

Fakta: Louise Hindsgavl er født i Glostrup, 1973, og opvokset i Ribe.
Uddannet fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding 1999. Har udstillet på museer i ind- og udland og er repræsenteret hos prominente institutioner som Ny Carlsberg Fondet og Statens Kunstfond. Hun har modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, Prins Eugens medalje og et hæderslegat fra Anne Marie Telmanyi, født Carl-Nielsens Fond.

Stories of Eve for Kähler

På Holmegaard Værk ses Louise Hindsgavl ses repræsenteret blandt de godt 6.000 keramiske genstande, med Stories of Eve, som Hindsgavl udviklede til Kähler i 2012.
Flere i det sydsjællandske vil også huske kunstnerens pragtudstilling Power, Porcelæn, Poesi på Rønnebæksholm i 2014. 

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst.

. . . . . . . 

Tekst og fotos af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – februar 2023 

 

Et Bånd på Nysø

 

Skovens ånd formidles i glas på Holmegaard Værk

 

Udgivet i Uncategorized.

Skriv et svar