Bjørnen sover i Art House Estonia

Külli Suitso at Tartu Art House - Preparations, Helmet Vol 3. Solo, 2017.

Külli Suitso at Tartu Art House – Preparations, Helmet Vol 3. Solo, 2017.

Estiskfødte billedkunstner Külli Suitso rakte stafetten til sommerens kunstrejse, København-Tallinn-Tartu-København. Anledningen var udstillingen Helmet Vol 3. i Tartu, og udgivelse af kunstbogen, ’Hellmet between peace and war’ om Külli Suitsos værksuite med hjelme, som nærede interessen for det på én gang nærliggende og fjerne Baltikum. Estland ligger med sit store kulturudbud kun halvanden times flyrejse fra København, og er således i tid ikke meget længere væk end danske storbyer er fra hinanden. Men her er en verden til forskel, og den er værd at stifte bekendtskab med. Ikke mindst fordi danske soldater snart udstationeres i landet mod øst.

’Bjørnen sover, Bjørnen sover, i sin lune bolig
Den er ikke farlig, når man blot er varlig
Men man kan dog, men man kan dog
ALDRIG på ham TRO!’

– Sådan lyder sangen fra en børneleg, hvor det gjaldt om at vide, hvor man havde ’bjørnen’ og så løbe til sikker afstand. Den spænding eksisterer fortsat i det estiske folk.

Peeter Allik, Millits, oil on cardboard, 1988. Tartu Art Museum, 2017.

Peeter Allik, Millits, oil on cardboard, 1988. Tartu Art Museum, 2017.

Estland danner sammen med Letland, Hviderusland og Ukraine den europæiske grænse mod Rusland, og det er et anstrengende forhold, som gør sig gældende i temperamenter og handlekraft, blandt andet også på den estiske kunstscene. Estland har været et frit land i godt 25 år.
Den lange fortid med skiftende besættelsesmagter, smagen af frihed 1918-1940, krigen, det sovjetiske herredømme og årene efter med rekonstruktion, udvikling og forsoning, det er en voldsom ballast, der siden Den Syngende Revolution i 1990’erne og frem til i dag har ligget tungt i landets 1,3 mio indbyggere. Ingen og intet går fri af historien, når den har vist sig fra sin mest voldsomme og vulgære side i flere generationer.

Peeter Allik - I saw that! State Secret - Fuck the people. Tartu Art Museum, 2017.

Peeter Allik – I saw that! State Secret – Fuck the people. Tartu Art Museum, 2017.

Modvind er basis for dannelse
Blandt estiske kunstnere, uddannet omkring landets befrielse, er der en stærk politisk bevidsthed og et højt kunstnerisk niveau. Uden det sidstnævnte kalder man sig ikke kunstner i Estland. I universitetsbyen Tartu ligger flere kunstskoler og Tartu Art House, som rummer atelier for omkring 30 kunstnere samt udstillingslokaler. Her virker flere af folkene fra kunstnergruppen Kursi Koolkond: Peeter Allik, Albert Gulk, Ilmar Kruusamäe, Imat Suumann m.fl og herboende Külli Suitso. De har formået at transformere historien og tidsånden, og at etablere en stærk integritet ind imellem den tummel og forfængelighed, der er skyggesiden af enhver organisation.

Albert Gulk - Værk i grafit på papir. Omvisning ved kunstneren, 2013.

Albert Gulk – Værk i grafit på papir. Omvisning ved kunstneren, 2013.

Den kunstnerisk udtrykte statskritik kan desværre også passe på dele af bureaukratiet herhjemme, som forhåbentlig får nogle streger med på vejen i efterårets danske regions- og kommunalvalg.

Mødet med estisk alvor, livskraft og humoristiske sans er stærkt inspirerende.
Rejs en tur og se det selv!

Af Inge Schjødt, 
inge@komkunst.dk
Artiklen er bragt på Kunstavisen.dk, august 2017.

Posted in Uncategorized.

Leave a Reply