VISUEL går Underground i Spanien

Den danske kunstnersammenslutning Visuel har indtaget Museo de Nerja med fornem kollektiv præstation

I Nerja, 50 km øst for spanske Malaga fandt en flok unge tilbage i 1959 et kæmpestort kompleks af underjordiske drypstenshuler, som indeholdt et væld af overraskende fund, både spor af menneskelig art og naturens forunderligste frembringelser. Byen fejrer i år 60 året for begivenheden, og Museo de Nerja har inviteret kunstnersammenslutningen VISUEL fra Danmark til at udstille på museet, som huser både naturhistorie, kunst og kultur.

Mette Rishøj – Refleksions I, II, III – 2019

Kunstnersammenslutningen Visuel har ladet sig inspirere af stedets anatomi, og har i fællesskab skabt en fornem og mangfoldig udstilling med titlen Underground, hvor de dels bidrager med hver sit triptykon og dels har udført et fælles værk, samt en salonpræsentation.

Med referencer til den givne arkitektur, historien og spansk litteratur udforsker de elleve samtidskunstnere, Pabi Chulo, Tine Helleshøj, Claes Otto Jennow, Caroline Krabbe, Nadia Plesner, Jonas Pihl, Mette Rishøj, Ann-Lisbeth Albek Sanvig, Kristian Vodder Svensson, Lene Winther, samt gruppens gæst Kirsa Andreasen, temaer omkring natur, miljø, det underbevidste, seksualitet og menneskelig sårbarhed. 

Jonas Pihl – Stalactite Theatre of The Collective Unconscious, 2019

Visuel ser den kollektive kraft som en positiv energi, hvor de sideløbende med deres individuelle virke kan inspirere hinanden og bruge deres forskelligheder til at skabe større og mere mangfoldige kunstoplevelser, og det mærkes i Nerja, hvor kunstnerne har arbejdet med maleri, tegning, skulptur, mosaik og installationer. Kunstnerne er kendetegnet af et stærkt, figurativt udtryk, hvor fællesværkets mønstre forener energierne i et mere grafisk tilsnit. 

Hulens magi // overfladens realiteter
Jonas Pihl opfører et teatralsk sceneri med myriader af detaljer med værket Teatro de Estalactitas del Inconsciente Collectivo, 2019. Længe før Nerja har en kombination af naturens undere og et vidt spektrum af bevidstheder spillet en rolle for mester Pihl. Det seneste års tid har flere figurer fra teater og film indfundet sig i værkerne. 

Tine Helleshøj – Origen del hombre YY, XX, XY, 2019.

Tine Helleshøj sammenstiller en hyldest til den evige dialog mellem mand og kvinde af symbollignende figurer med træk fra fortidens skildringer, måske i huler, men i hvert fald i en modernistisk maskering. 

Mette Rishøj fortolker oplevelser i et underjordisk vandreservoir, hvor stræbende spidsbuer spejles og samtidig rækker ud og op. Motivet, der ses ovenfor i artiklen her, har en på én gang sakral og profan karakter, som fortæller kunstnerens dybe samfundsengagement.
-> Klik – og se billederne i bedre udgave!

Ann-Lisbeth Albek Sanvig – Duende, Tríptico, 2019

Ann-Lisbeth Albek Sanvig har ladet forfatteren Frederico García Lorcas tolkning af begrebet Duende træde frem i spanske klædedragters fortættede melankoli med styrke, skønhed og alvor.

Pabi Chulo – Parafrase Francis Bacon Triptykon

Alvor og ironi er der også i Pabi Chulos tre imponerende hulemennesker i en parafrase over et Francis Bacon Triptykon fra 1972.

Lene Winther fremdrager abstrakte former af den rå ursuppe i sine keramiske værker, som folkene i Nerja hentede substansen ud af hulerne. Winther eksperimenterer med sit formsprog og udnytter lerets egne strukturelle fortællinger i afstemt balance med civilisationens krav om svar. 

Lene Winther – No puedes caer sin gravedad I, II, III, 2019

Caroline Krabbe bidrager med en tydeligt spansk inspireret Cápsula del tiempo, 2019. Kristian Vodder Svensson mixer nærmest poetiske fugleperspektiver med havdyr under overfladen, Claes Otto Jennow maler et Interior de la Tierra, 2019, og gæsten Kirsa Andreasen lader landskaber og figurer smelte sammen.  Nadia Plesner fremstiller kontrasten mellem forurenende plast og det sårbare grønne liv.
Alle elleve giver deres bud på fortællinger til tid og sted, som bestemt er et nærmere kendskab værd.

Kunstnerfællsskabet Visuel
I Københavnske Bredgade fandt denne flok yngre samtidskunstnere hinanden i sommeren 2015, og opdagede fællesskabets synergi. Kunstnersammenslutningen Visuel blev en realitet i 2016, da de markante samtidskunstnere med fart på hver deres solokarriere udstillede sammen for første gang i Æglageret i Holbæk og efterfølgende i Frigiliana, Spanien.

De fælles udstillinger viste sig at være både visuelt stærke og gensidigt inspirerende, og den naturlige konklusion blev at fortsætte som kunstnersammenslutning. Siden da har Visuel udstillet et par gange om året på museer og gallerier, og i pop-up-udstillinger, der til tider udfordrer den gængse kunstscene, og nu i Nerja i nært samspil med naturens grundlæggende force.

Museo de Nerja – værter og gæster, 2019 – foto Morten Albek

 

MUSEO DE NERJA
Fundación Cueva de Nerja
Plaza de España, 4
Nerja – Málaga

Frem til 25. august 

 

Af Inge Schjødt // Inge@komkunst.dk
Publiceret Kunstavisen Online, juli 2019. 

Visuel – Nerja Underground Triptykon, 2019 – foto Morten Albek

 

 

Efterskrift:
Værkerne af gæsten Kirsa Andreassen nåede kataloget, men desværre ikke frem til selve udstillingen. Postens veje er uransagelige… Heldigvis har Kirsa Andreassen medvirket i det fælles værk. 

 

 

Posted in Uncategorized.

Leave a Reply