De sure gamle mænd i Ridehuset – Kunstudstillingen LF

Skulptur af kurator Jens Flensted Andersen

Der gives ikke ved dørene hos LF-udstillingen, som for 10. gang fylder Ridehuset ved Reventlow Museet på Vestlolland med værker i et højt kunstnerisk niveau. Udstillingen kan ses frem til 9. juli

Det er kunstnere med modenhed og meninger, som det varmt kan anbefales at besøge i Ridehuset ved Pederstrup Gods på Lolland. Der har LF-udstillingen for 10. gang samlet den rutinerede LF-gruppe med gæster fra Tyskland, Polen, Sverige, Holland, Jylland, Fyn og Sjælland til sommerens udstilling, og her ses  kunstnerisk solide værker med ret forskellige udtryk. Maleriet som medium er i højsædet – i modsætning til det, der kendetegner den nyere del af kunstscenen, som af nogen kan opleves noget fjern og uvedkommende derinde på stenbroen.

– I år udstiller Jens Flensted Andersen (kurator), Lotte Frederiksen, Eva Kobberød, Aleksander Kosmala (katalog), Carsten Krogstrup, Erik Mortensen, Palle Rud Christoffersen, Roland Schneidereit og Helge Strufe, og som gæster Børge Christiansen (mindeudstilling), Henriette Hagelskjær, Leif Hallstrøm, Anne Skamstrup Heiberg, Finn Heiberg, Palle Rico Hjorth, Mads Jacobsen, Anders Kirkegaard og Poul Lee, samt Joeri Lefévre (NL), Frauke Bohge (DE), Janko Göttlicher (DE), Miriam Hilker (DE), og Corinna Michelangela Weiner (DE).

Carsten Krogstrup holder åbningstalen

Sammen på trods
Kunstneren Carsten Krogstrup holdt åbningstalen i Ridehuset, lørdag 10. juni, og perspektiverede samarbejdet om LF-Udstillingen:
– Det er i år 10 gang, vi udstiller som Kunstudstilling LF – og jeg må indrømme, at da vi i sin tid begyndte dette projekt, troede jeg ikke, det ville få ret lang levetid. For vi er jo meget forskellige kunstnere – med hver vores univers og ideer. Men vi er alle forankret i en tro på de traditionelle værdier i kunsten – og måske netop derfor er det lykkes med de 10 udstillinger – vi skriver os således ind i traditionen med kunstnersammenslutninger, indledte Krogstrup.

– Det har ikke altid været sådan at kunstnerne arrangerede deres egne udstillinger. Men i 1870`erne blev impressionismen afvist på Salonen i Paris, og herefter åbnede kunstnerne deres egen udstilling.

– I Danmark er det blevet en helt særlig tradition at kunstnere slutter sig sammen og fast udstiller en gang om året. Det begyndte med Den Frie Udstilling i 1891. Og herefter opstod sammenslutningerne som perler på en snor: Corner, Grønningen, Decembristerne, Koloristerne, Kammeraterne, Cromisterne osv. osv.
– Ja man kan faktisk godt sige at kunstnersammenslutninger, i lighed med andelsbevægelsen og højskolen, er et unikt, dansk fænomen.

Anders Kirkegaard taler

Takket være ildsjæle og nøglepersoner, et velvilligt udstillingssted og en vilje til at støtte udstillingerne økonomisk har arbejdet kunnet lade sig gøre, fremhævede Krogstrup, og takkede også gæsteudstillerne:

– Gode gæstekunstnere er utrolig vigtige. Som kunstner udvikler og forandrer man sig selvfølgelig med tiden, men der sker jo ikke nødvendigvis store forandringer fra det ene til det andet år. Derfor er det vigtigt, at der altid er forskellige gæstekunstnere, som giver udstillingen fornyelse, dynamik og liv.

Det er også spændende og inspirerende for faste udstillere at møde nye kolleger, sagde Carsten Krogstrup.

Gæsten Anders Kirkegaard supplerede med et kompliment til de medvirkende, ironisk formuleret, hvor han glædede sig over den trofaste flok af bonderøvskunstnere, der ikke sådan lod sig rive med af det nymodens, og udtrykte anerkendelse af kollegernes indsats.

Anders Kirkegaard viser værker fra serien Nature Vivante – Hjemstavn med referencer til L.A. Rings motiv af Roskilde Fjord, og en optakt fra hans monumentale kirkeudsmykning til Sct. Nicolai Kirke i Vejle. Det er sublime værker. 

Aleksander Kosmala – Sculpture 2411

Male – det kan de
Polskfødte Aleksander Kosmala kommenterer gennem sine motiver samtidens bekymrende strømninger. Hvordan klassisk dannelse forsvinder mellem pizzabakker og mobiltelefoner, og et vinglas på ferniseringen ubetænksomt efterlades foran skulpturen på det nærmeste podium.
– Som én ud af en kær gruppe af livskloge, men ’sure gamle mænd’ stiller han krav og udfordrer tidens omgangsformer i et udsøgt, præcist malerisk sprog, så man må både le og græde sammen med ham.

Cornerkunstneren Finn Heiberg viser os sit køkkenbord i en abstrakt-formel leg med perspektivet og farven. Vasken ses oppefra, mens kanden er en opstalt, så vi genkender den ikoniske form. Krydsningen mellem ægyptisk profil og den tegnede brugsanvisning fremkalder et unikt resultat i Heibergs delikate og sikkert disponerede kolorit.

Delikate og stoflige er ligeledes panelerne af fynboen Poul Lee. De ville have været skønne at få op i øjenhøjde, men der er rift om vægpladsen, når mere end tyve kunstnere udstiller. Heldigvis påkalder værkerne sig publikums opmærksomhed.

Corinna – Golden Dress

Frauke Bohge, Miriam Hilker og Corinna Michelangela Weiner arbejder alle tre med menneskets position i billed-rummet og i det psykologiske rum – ved søen, i ødemarken og foran spejlet.

Carsten Krogstrup har siden 2020 arbejdet med figurmalerier i samarbejde med modellen Natasha Davies. Indledningsvis stillede hun op til malerens masterclass i portrætfotografi, hvorfra der vises et udsnit på udstillingen, men formålet dermed var for kunstneren egentlig en yderligere fordybelse i skildringen af Mennesket, som er lykkedes til fulde.

– Natasha rummer i sin spinkle krop mange af tilværelsens facetter, og malerierne skubber til beskuerens komfortzone med de melankolske udtryk.
– Dukkerne har fået deres egen dramatiske plads på udstillingen.

Drama er der ligeledes i Roland Schneidereits strandbilleder, tydeligt inspireret af surrealisten Freddies formsprog. Og det tyste drama er der i en helt anden farveskala i Erik Mortensens imponerende præsentation af grafik og maleri.

Farvel til en original surrealist
En særlig plads var reserveret surrealisten og Cirrus-kunstneren Børge Christiansen, som nogle nok husker for stolen på væggen, og især for hans særegne malede assemblager, hvori marskandiser- og containerfund kom til ære og værdighed, syet fast, som dagens og nattens visioner.

Mindeophængning for Børge Christiansen

Kunstneren døde ved udgangen af maj efter nogen tids sygdom. På LF-udstillingen vises således en mindeophængning og et udsnit af Børge Christiansens righoldige eftermæle.
– Lokalt er kunstneren repræsenteret med en udsmykning på Nykøbing Falster Gymnasium og i private samlinger.

Udstillingen anbefales varmt!
– Hver by har sin heks og hvert sogn sine trolde! Heldigvis gælder det, for så vidt også kunstnere – og der mangler endnu nogle, men præsentationen af LF-udstillingens i alt 23 deltagere runder vi af her.

Ridehuset ved Reventlow Museet på Vestlolland er, trods charmen og formatet, ikke det letteste at udstille stort antal kunstnere i.
– En del af placeringerne kan i hvert fald diskuteres.
– De medvirkendes arbejde er på et fornemt niveau! ingen tvivl om det.

LF-Udstillingen anbefales og ønskes Tillykke med den 10. udstilling i rækken.


LF-Udstillingen 2023
Reventlow Parken, Pederstrup
Frem til 9. juli 

Anders Kirkegaard – forlæg til kirkeudsmykning

Af Inge Schjødt, komkunst.dk
Publiceret: Kunstavisen.dk – juni 2023

Illustrationer:
Anders Kirkegaard – Nedstigning, Opstigning.
Foto: Inge Schjødt

Installation:
Carsten Krogstrup og Jens Flensted-Andersen 

Carsten Krogstrup – Dukkespil  

Carsten Krogstrups Natasha på LF-udstillingen

 

Udgivet i Uncategorized.

En kommentar

  1. Pingback: Farvel til surrealisten Børge Christiansen – komkunst.dk

Skriv et svar